پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182047
ايران رتبه پنجم تورم بالاي دنيا در بين ۱۹۲ کشور
تاریخ انتشار : 1394/04/14 08:42:44
نمایش : 998
اوضاع اقتصادي کشور به گونه‌اي است که از نظر داشتن تورم بالا رتبه پنجم از بين 192 کشور، پيش‌بيني تحقق 95 درصد درآمد مالياتي و نيز تحقق 71 درصد درآمد نفتي در بهار امسال به چشم مي‌خورد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، همزمان با ابلاغ سياست‌هاي برنامه ششم توسعه اقتصادي،اجتماعي ، نشست ستاد اقتصادي دولت آغاز شده که برنامه ششم سريع‌تر تهيه و تقديم مجلس شود.

در عين حال کشور با چالش‌هاي اقتصادي مواجه است که انتظار مي‌رود برنامه ششم براي اين چالش‌ها راه‌حل عملي داشته باشد و يکي از مشکلات عمده اقتصاد نفتي بودن و دولتي بودن اقتصاد است.

بر اساس آمارهاي موجود بين‌المللي در عين اينکه اشتغال براي جمعيت جوياي کار و جوان تحصيل کرده يکي از نيازهاي اساسي کشور است، اما همزمان تورم بالا در کشور به چشم مي‌خورد و از بين ۱۹۲ کشور داراي پنجمين تورم بالا در دنيا هستيم.

گرچه برخي از کشورها که قبلاً تورم سه رقمي داشتند، با برنامه‌ريزي اکنون به تورم تک‌رقمي رسيدند و بايد بيشتر تلاش شود که همزمان با تأمين رشد اقتصادي اشتغال جوانان جوياي کار هم فراهم شود.

به خاطر اين امر در سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري براي برنامه ششم رشد ۸ درصدي اقتصاد پيش‌بيني شده است.

طبق گزارش‌هاي موجود، از نظر بودجه درآمد نفتي در سه ماهه امسال به واسطه تحريم و کاهش قيمت نفت ۷۱ درصد نسبت به قانون محقق شده که کاهش قابل ملاحظه‌اي در درآمد نفت به چشم مي‌خورد و بخشي از درآمد نفت فروخته شده نيز قابل وصول نيست و به بانک مرکزي وارد نمي‌شود که تبديل به ريال شود.

در بخش درآمد مالياتي به صورت عمومي سود شرکت‌هاي بورسي نسبت به پيش‌بيني‌ها ۱۰ درصد کمتر بوده و کل درآمد مالياتي سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته که در قانون بودجه سال جاري پيش‌بيني ۳۰ درصد افزايش درآمد مالياتي در نظر گرفته شده، اما برآوردها حاکي از اين است که امسال حداکثر ۹۵ درصد درآمد مالياتي محقق شود.

بر اساس گزارش‌هاي دريافتي در بخش واگذاري بنگاه‌ها و اموال و شرکت‌هاي دولتي اکثر شرکت‌ها با مشکل قيمت‌گذاري مواجه هستند و به دليل شرايط عمومي بازار عمده عرضه‌ها به نتيجه نمي‌رسد، به گونه‌اي که در سال گذشته فقط ۱۵ درصد مزايده‌ها از نظر ارزشي موفق شد که برخي از آنها در مزايده‌هاي نوبت دوم، سوم و يا چندم محقق شده است.

در عين حال بانک‌ها مکلف شدند اموال مازاد خود را به فروش برسانند اما عمده مزايده‌ها به نتيجه نمي‌رسد.

بر اساس گزارش‌هاي واصله ارزش معاملات بورس تهران که در يک زماني روزانه به ۷۰۰ ميليارد تومان مي‌رسيد، الان در برخي روزها زير ۱۰۰ ميليارد تومان شده است.

دولت براي مديريت بهتر بودجه کشور بودجه عمومي دو سطحي در نظر گرفته که در يک سطح درآمد عمومي ۲۲۰ هزار ميليارد تومان و در سطحي ديگر ۲۳۶ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته، اما برآورد مي‌شود، امسال ۱۹۰ هزار ميليارد تومان از بودجه عمومي محقق شود.

براي اجراي پروژه‌هاي عمراني اگر بخواهيم انجام شود، به معناي اين است که هزينه جاري دولت به شدت منقبض شود و دولت در راستاي اقتصاد مقاومتي تصميم به صرفه‌جويي هزينه جاري گرفته است.

سازمان مديريت به جديت دنبال مي‌کند و طي بخشنامه به دستگاه‌هاي اجرايي براي صرفه‌جويي در هزينه جاري دستور داده است، اما در عين حال سهم حقوق و دستمزد در هزينه جاري بسيار بالاست و منقبض کردن هزينه جاري کار آساني نيست.

طبق گزارش‌هاي دريافتي، در هزينه عمراني اولويت با طرح‌هاي عمراني مراحل نهايي است و يا در رونق اقتصادي کشور اثر مي‌گذارد،جزء اولويت است. در نظام تأمين اجتماعي و بازنشستگي کشور چالش کسري وجود دارد که در برنامه ششم توسعه به اين مسئله توجه مي‌شود.

طبق گزارش‌هاي دريافتي بانک سرمايه‌گذاري زيرساخت آسيايي با هدف رقابت با بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول با سرمايه ۱۰۰ ميليارد دلار تشکيل مي‌شود که کشورهاي آسيايي به تناسب GDP خود يعني توليد ناخالص داخلي در اين بانک سهم خواهند داشت که سهم ۲۵ درصدي از اين بانک مربوط به چين و ايران ۱.۶ درصد يعني ۱.۶ ميليارد دلار از سرمايه اين بانک را تقبل مي‌کند که هر قسط بايد ۶۳ ميليون دلار و طي ۵ سال پرداخت نمايد و اين بانک زيرساخت ‌آسيايي با معرفي پروژه از سوي اعضا به کشورهاي عضو وام مي‌دهد.

در بخش آب و برق نيز کشور با کمبود منابع آب و برق مواجه است و حوزه درياچه اروميه، زاينده‌رود، درياچه هامون و درياچه پريشان مشکل کم‌آبي دارد در بخش انرژي و برق عدم تعادل و کسري وجود دارد که سرمايه‌گذاري‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

مسئله محيط زيست اساسي شده و هر روز در تهران با مشکل محيط زيست مواجه هستيم، کارگروه‌هايي در سازمان مديريت تعريف شده که بر اساس سياست‌هاي برنامه ششم توسعه حرکت مي‌کنند و بايد برنامه ششم با توجه به مشکل تورم، رکود، بهره‌وري پايين، کمبود آب و مشکل محيط زيست تدوين شود و همه فعالان کشور در جهت تحقق برنامه کمک کنند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html